RINGEN

WIJZIGINGEN RINGENBESTELLING VOOR 2023!

Vanaf 1 april 2022 dienen ringenbestellingen door de leden zelf gedaan te worden via de site van de NBVV. https://ringennbvv.nl/

Gegevens ringencommissaris:

dhr. Andries van Houten
Gedempte Vaart 46
9231 AW
ringcommissaris@vogelverenigingsurhuisterveen.nl

Ieder lid krijgt van de NBvB een eigen kweeknummer toegewezen, een combinatie van letters en cijfers. Met dit eigen kweeknummer kunt je bij onze ringcommissaris ringen bestellen in diverse diameters, oplopend van 2 mm tot en met 14 mm. Uitgangspunt bij de diameter is dat de ring bij de volwassen vogel niet meer van de poot geschoven kan worden. Op deze ring staat nog meer, namelijk een volgnummer van de ring en de laatste 2 cijfers van het jaartal. Ook wie de uitgever is van de ring in ons geval de NBvV afgekort op de ring met NB. De roestvrij stalen ringen zijn bedoeld voor sommige nogal knagende parkiet- of papagaaiachtigen, denk hierbij aan bijvoorbeeld dwerg papagaaitjes. Je kunt afhankelijk van het aantal vogels dat je kweekt met een veelvoud van 5, ringen bestellen met een minimum van 10 stuks voor de aluminium en 5 stuks voor de stalen ringen. Als een vogel geringd is kun je aan de hand van zijn ringnummer zien welk jaar hij geboren is en uit welk kweekstel hij komt. Je kunt zien van wie die is geweest of dat het eigen kweek was. Voorwaarde is dat je alles goed hebt geregistreerd.

Overige informatie over ringen

Bekijk de brochure (PDF) waarin alle informatie staat over het ringen van beschermde vogels.

Overzicht ringmaten, alfabetisch op Nederlandse naam (PDF)

Indicatielijst ringmaten meest voorkomende vogelssoorten.

Info via website AID of lees de flyer