RINGEN

Ieder lid krijgt van de NBvB een eigen kweeknummer toegewezen, een combinatie van letters en cijfers. Met dit eigen kweeknummer kunt je bij onze ringcommissaris ringen bestellen in diverse diameters, oplopend van 2 mm tot en met 14 mm. Uitgangspunt bij de diameter is dat de ring bij de volwassen vogel niet meer van de poot geschoven kan worden. Op deze ring staat nog meer, namelijk een volgnummer van de ring en de laatste 2 cijfers van het jaartal. Ook wie de uitgever is van de ring in ons geval de NBvV afgekort op de ring met NB. De roestvrij stalen ringen zijn bedoeld voor sommige nogal knagende parkiet- of papagaaiachtigen, denk hierbij aan bijvoorbeeld dwerg papagaaitjes. Je kunt afhankelijk van het aantal vogels dat je kweekt met een veelvoud van 5, ringen bestellen met een minimum van 10 stuks voor de aluminium en 5 stuks voor de stalen ringen. Als een vogel geringd is kun je aan de hand van zijn ringnummer zien welk jaar hij geboren is en uit welk kweekstel hij komt. Je kunt zien van wie die is geweest of dat het eigen kweek was. Voorwaarde is dat je alles goed hebt geregistreerd.

Bestelformulieren

De ringcommissaris zorgt ervoor dat uw bestellingen op tijd op het bondsbureau binnenkomen. Op tijd wil in dit verband zeggen, dat de leden zelf tijdig de bestelling aan de ringcommissaris moeten opgeven. Je kunt ringen bestellen via vier bestelrondes.

BestelrondeBestellen voorUitlevering na
15 mei 1 oktober
220 september15 december
320 januari 1 april
420 maart15 mei

Zorg ervoor dat de ringencommissaris uiterlijk één week voor het aflopen van de bestelronde uw opgave met betaling in zijn bezit heeft. De ringenprijs is in alle bestelrondes gelijk. Bestellingen die na het sluiten van een bestelronde worden ontvangen, gaan mee in het productieproces van de volgende bestelronde.

Gegevens ringcommissaris:

dhr. Andries van Houten
Grietmanstraat 45
9231 ES Surhuisterveen
ringcommissaris@vogelverenigingsurhuisterveen.nl

Rekeningnummer:  NL04 RABO 0135 9167 71, t.n.v. Vogelvereniging Surhuisterveen e.o.

Ringen worden pas besteld als het bedrag is gestort op rekening:
NL04 RABO 0135 9167 71, t.n.v. Vogelvereniging Surhuisterveen e.o.

Bestelformulier voor ringen 2020 (PDF)

Bestelformulier voor ringen beschermde vogels (PDF)

Lijst met beschermde vogels (PDF)

Overige informatie over ringen

Bekijk de brochure (PDF) waarin alle informatie staat over het ringen van beschermde vogels.

Overzicht ringmaten, alfabetisch op Nederlandse naam (PDF)

Indicatielijst ringmaten meest voorkomende vogelssoorten.

Info via website AID of lees de flyer